Півник- куманець васильківської майоліки

Головна, Новини, Слайд

Під час візиту Прем’єр-міністра Виликобртанії Бориса Джонсона до Києва йому та Президенту України Володимиру Зеленському подарували сувеніри – керамічних півників. Ці куманці стали одними з символів незламності українського народу.

Знімок фотографа «Суспільного» Єлизавети Серватинської, зроблений на початку квітня у Бородянці – розтрощеному, понівеченому місті – став відомим не лише в Україні, а й у світі. На ньому – вціліла кухонна шафка на стіні розбомленого будинку, з посудом і керамічним півником-куманцем. Помешкання вже немає, а шафка і півник ніби тримаються, чекають, що до них повернеться господиня…

Господині квартири – Надії Дмитрівні – під час обстрілів Бородянки довелося втікати з дому в тому, в чому була, і переховуватись від бомбардувань у підвалі, а пізніше їй вдалося евакуюватись із знищеного міста…

Півник же є виробом Васильківського майолікового заводу, який свого часу був одним із провідних підприємств художньої промисловості України. Його історія почалася у 1928 році, коли 16 васильківських гончарів-кустарів-одинаків створили артіль «Керамік», яка виробляла те, що було потрібно для домашнього вжитку і полистувалося попитом: макітри, миски, горщики…

А 1931 року просте утилітарне виробництво почало зазнавати змін: запровадили традиційно українські форми виробів, а також технології розписування посуду ангобами із українським національним орнаментом, і прості гончарні вироби почали трансформуватися у майоліку, і підприємство отримало назву Васильківський майоліковий завод. На підприємстві працювало немало народних майстрів, завдяки творчості яких у 1960-х завод уже був відомим як одне з з провідних підприємств художньої промисловості України.

Вироби васильківських майстрів були популярними і впізнаваними, їх охоче купували люди як для побутового використання, так і в якості сувенірів, а завод був учасником багатьох виставок декоративного мистецтва не лише в Україні, а й за рубежем. Більше ніж 70 найменувань посуду та декоративних виробів у традиційному українському стилі – таким був асортимент Васильківського майолікового заводу: глечики, миски, тарілки, вази, макітри, куманці, різноманітна сувенірна продукція… На початку 60-х поставили на потік і виробництво керамічних півників.

Втім, економічні процеси, які негативно вплинули на цілу низку подібних виробництв, не оминули й Васильківський майоліковий завод. У 2004 році його було закрито.

Хто автор цього куманця, який став одним із символів незламності України? У ЗМІ є різні версії. Одні називають називають автором учня українського художника Василя Седляра, випускника Межигірської керамічної школи Прокопа Бідасюка, який працював на майоліковому заводі у Василькові з 1940-го року. Інші ж зазначають, що авторами є художники-керамісти Надія і Валерій Протор’єви. Різночитання виникли тому, що, як зазначається у різних джерелах, немає документальних підтверджень авторства куманця, оскільки каталогів Васильківського майолікового заводу поки не існує. Плутанина з авторством куманця, зазначають дослідники, виникла з помилки, допущеній на одній з виставок.

Втім, ясність у питання авторства внесли у васильківському народному краєзнавчому музеї, зазначивши: «Знаменитий «Півень», який було виготовлено на Васильківському майоліковому заводі, створили майстри художньої кераміки, Заслужені майстри народної творчості України подружжя Валерій і Надія Протор‘єви. Автори оригінальних керамічних виробів. За їхніми зразками випускалося понад 80 відсотків усієї продукції підприємства. За своє життя Протор’єви створили багато майолікових творів: скульптури малих форм, сувенірні та подарункові набори. Їхні гончарні вироби впродовж кількох десятиліть гідно репрезентували художньо довершену, новаторську васильківську кераміку. Бойовий півник художників-керамістів став ще одним символом незламності нашого народу у боротьбі з рашистами. Так, ми тримаємось і впевнені у нашій Перемозі».

Нині Васильківський півник може стати однією з візитівок і затребуваних сувенірів з України, якщо буде можливим організувати відповідне виробництво. До речі, у Василькові нині діє бренд “Васильківська майоліка”. Логотипом його є також робота Протор’євих – Коник.

Підготувала Інна КОСЯНЧУК